Jumat, 16 Juni 2023

PAKU IMAN & SIMPULAN IMAN


Dialih aksarakan dari tulisan Arab Melayu ke tulisan latin oleh Iwan Kurniawan


 Oleh:

Al -'Abdul Faqir wal haqiir al-Haaji Cik bin Ahmad Al-Qadahi ghafarullaahu lahuu waliwaalidiihi walijamii 'ilmuslimiina wal muslimaat, aamiin.

Dikuarkan oleh :
Persatuan Pelajar Pondok Se- Malaysia
(al-jamaa 'atul wasathiyah)

(Hak Mengecap Terpelihara)

بسم الله الرحمن الرحيم

Alhamdulillahi rabbil 'alamin, washshalaatu wassalaamu 'alaa sayyidina Muhammad wa aalihii wa shahbihii ajmaiin. Wa ba'du.

Make inilah risalah yang amat kecilnye pade menyatekan Islam dan Iman yang dinamekan die Paku Iman dan Simpulan Iman dan tiade sah Islam melainkan serte dengan iman, dan tiade sah melainkan dengan i'tiqad yang jazam, jangan jadi daun pisang kering.

Dan wajib atas tiap-tiap mukallaf akan wajib ushuli masuk agame Islam. Dan wajib atas tiap-tiap mukallaf yang Islam akan siage wajib ushuli  itu tetap di dalam ugame Islam dengan memelihare akan die daripade segale perkare yang jadi binasenye. Dan maksud wajib atas tiap-tiap mukallaf itu iyelah wajib syar'i dan bermule makne mukallaf itu orang yang diberati atasnye dengan hukum syar'i pade mengerjakan yang disuruhnye dan meninggalkan yang ditegahnye, dan yaitu dengan lime syarat:

(Pertamanye), Sudah bangkit Rasul kepede itu orang.

(dan keduenya) Akal

(dan ketigenye) Baligh

(dan keempatnye) Sampai seruan rasul itu kepadenye

(dan kelimenye) Sejahtera (1) Panca indera dan jikalau ade salah satu daripade pendengar atau penglihat sekalipun. Make tiade mukallaf kanak-kanak dan yang gila dan yang bute serta tuli dan tiade mukallaf orang yang tiade sampai seruan rasul kepadenye , make kafir-kafir ahlil fatrah, yaitu kafir-kafir yang belum bangkit rasul kepadanye seperti kafir-kafir Arab yang selepas wafat nabi Isma'il dan belum bangkit nabi Muhammad jadi rasul, itu tiade kena siksa akhirat dan tiade masuk nerake dan jikalau mereka itu sembah berhala dan berzina sekalipun tiade masuk nerake karena mereka itu bukan mukallaf.

Dan terbahagi wajib syar'i itu atas due bahagi :

(pertamenye) wajib kifayah, yaitu qadar yang boleh memadai jue tiade atas tiap-tiap orang,

(dan keduenye) wajib 'aini, yaitu wajib ta'yin atas itu orang atau tiap-tiap orang yang mukallaf sekaliannye, seperti jawab salam itu wajib kifayah atas jama'ah dan wajib 'ain atas orang yang seorang dengan syarat jike mereka dengar lafadz beri salam itu dengan terangnye lagi betulnye. Jangan seperti beri salam Pak Pandir, yaitu السام عليكم atau اسلام عليكم make tiade wajib jawabnye.

Dan terbahagi pule wajib 'aini itu atas due bahagi:


(Pertamanye) wajib ushuli, yaitu barang yang diberi pahala pade perbuatannye dan disiksa selame-lame dalam nerake pade ketiadaannye, seperti wajib masuk ugame Islam dan tetap di dalamnye dengan memelihare akan die daripade yang jadi binasenye. Make wajib atas kite ajar due kalimat syahadat, tidak boleh bertangguh sedikitpun  kepade orang kafir yang mintak masuk ugame Islam, inipun wajib ushuli juge.


(Dan keduenye) wajib furuu'i, yaitu barang yang diberi pahala pade mengerjenye dan disikse sekedar dosenye tiade kekal pade meninggalnye seperti sembahyang fardhu dan puase Ramadhan.

Dan terbahagi pule furuu'i kepade due bahagi:

(Pertamenye) wajib zaati seperti sembahyang fardhu maktubah.


(dan keduenye) (2) wajib 'aradhiyyi seperti wajib hisap rokok atas orang yang jadi mudharat pade meninggalnye dan seperti wajib makan daging babi atas orang yang (3) mudhthara yang takut binasenye.

Dan bermule tande wajib syar'i itu dikatekan wajib atas seperti dikatekan wajib atas mukallaf atau wajib atas tiap-tiap mukallaf.  Adapun tanda wajib 'aqli  itu dikatekan wajib bagi atau wajib pade, dengan makna  bagi seperti dikatekan wajib bagi Allah.

Bermule hukum 'aqli itu terbahagi ie atas tige bahagi:


(Pertamenye) wajib, maknanye barang yang tiade terime oleh akal akan tiadenye, seperti zat Allah dan segale sifat kesempurnaan bagi-Nye yang tiade terhingge dan tiade boleh habis bilangnye.


(dan keduenye) mustahil, maknanye barang yang tiade terime oleh akal akan adenye, seperti (4) syarik baginye subhanahu wa ta'ala,

(dan ketigenye) harus, maknanye barang yang sah dan boleh diterime oleh akal akan adenye atau tiadenye, seperti bergerak atau diam bagi jirim dengan tertentu. Adepon bergerak atau diam bagi jirim dengan tiade tertentu salah satunye, make yaitu wajib bukan harusnye.

Dan terbahagi wajib aqli itu kepade due bahagi:

(Pertamenye) wajib dharuri, artinye  tiade berhajat kepade fikir dan nazhar pade mendapatnye seperti penuh lapang bagi jirim sebesar zat-Nye.

(Dan keduenye) Wajib Nazhari, artinye berhajat kepade fikir dan nazhar pade mendapatnye, seperti wajib ade zat Allah dan segale sifat kesempurnaan baginye.

Dan terbahagi pule  wajib 'aqli itu kepade due bahagi:

(pertamanye), Wajib  lighairihi, artinye wajib bagi yang lain daripade zat suatu seperti wajib lagi akan ade hari kiamat dan wajib tiap-tiap orang yang Islam masuk syurge dan kekal di dalamnye dan wajib orang yang kafir itu masuk neraka dan kekal di dalamnya.


(dan keduenye) wajib zaatii, artinye wajib bagi zatnye, dan terbahagi pule wajib zaatii itu kepade due bahagi:

(pertamanye) wajib zaatii mutlaq, artinye wajib bagi zat-Nye semate-mate dengan tiade qaid, seperti wajib ade zat Allah ta'ala dan segale sifat kesempurnaan bagi-Nye,

(dan keduenye) muqayyad, artinye wajib bagi zat suatu yang diqayyadkan wajibnye selame ade zat-Nye jue, seperti penuh lapang bagi jarim itu selame ade zat-Nye.

Dan terbahagi mustahil itu kepade due bahagi:


(Pertamanye) mustahil dharuri, artinye tiade berhajat kepade fikir nazhar pade mendapatnye, seperti suci jarim daripade gerak dan diam.

(Dan keduenye) mustahil nazhari, artinye berhajat kepade fikir dan nahar pade mendapatnye, seperti mustahil Allah ta'ala beri kena kesakitan seorang atau kesusahannye itu Allah uji atau cobe supaye Allah ta'ala hendak tahu iman seorang dan shabarnye, make mustahil yang demikian itu ta'aa lallaahu 'an dzaalika 'uluwwan kabira.

Dan terbahagi pule mustahil itu kepade due bahagi:

(Pertamanye) mustahil ligairihi, artinye mustahil bagi yang lain daripade zat suatu seperti mustahil orang yang Islam tidak masuk syurge dan mustahil orang yang kafir itu masuk syurge.

(dan keduenye) mustahil dzaatii, artinye mustahil bagi zatnye. Dan terbahagi mustahil zaatii itu kepade due bahagi:


(Pertamanye) mustahil dzaati mutlaq, artinye mustahil bagi zat-Nye semate-mate  dengan tiade ade qayyad, seperti mustahil tiade Allah ta'ala dan mustahil boleh habis bilangan sifat kesempurnaan Allah ta'ala.

(dan keduenye) mustahil dzaati muqayyad, artinye mustahil bagi zat sesuatu di qayyidkan seperti suci jirim daripade gerak dan diam selame ade zatnye. Make tiade batal sembahyang mereka yang niat hendak memutuskan sembahyangnye dengan suatu yang mustahil pada akal, seperti ie niat aku hendak berhenti sembahyang apabile batu ini suci daripade bergerak dan diamnye.

{Soal}
Ape makne ugame?

{Jawabnye}

Makne ugame itu ialah perhimpunan sekalian hukum-hukum syara' yang dihantarkan die oleh Allah bagi segale hambe-Nye yang mukallaf atas khabar rasulnye daripade suruh dan tegah, seperti i'tiqad dan ibadah dan muamalah dan munakahat dan jinayat dan lain-lainnye.

{Soal}
Ape makne Islam?

{Jawabnye}

Makne Islam itu mengaku lidah seseorang mahu dan menerime akan segale hukum-hukum yang didatang oleh rasulullah Saw daripade perkare yang maklum pade ugame di sisi orang-orang Islam dengan dharurat dan tiade angkarekan die dan tiade ditolakkan die seperti sembahyang dan puase dan lain-lainnye dan jikalau tiade ie mengerjakan die sekalipun, seperti tiade pernah sembahyang seumur hidupnye dan tiade pernah puase seumur hidupnye dan makan babi dan minum arak dan berzina dan bunuh orang dan bunuh diri sendiri sekalipun, Islamlah selame tiade buat perkare yang jadi murtad, tetapi Islam yang fasik berdosa besar.

{Soal}
Berape perkare rukun Islam?

{Jawabnye}
Rukun Islam itu lime perkare:
(Pertamenye) Berkate :

اشهد ان لا اله الا الله وان محمدا رسول الله

maknenye aku bersaksi  yakni aku mengaku dengan lidah dan aku membenarkan dengan hati akan bahwasanye tiade ade Tuhan yang disembah dengan sebenar melainkan Allah dan bahwasa nabi Muhammad itu pesuruh Allah. Make ini rukun tertentu atas  orang yang kafir yang hendak masuk ugame Islam jue.

(dan keduenye) Sembahyang fardhu tiap-tiap sehari semalam lime waktu.


(dan ketigenye) Memberi zakat pade harte yang bangsa wajib zakatnye.


(dan keempatnye) Puase Ramadhan


(dan kelimenye) Mengerja haji atas orang  yang kuase kepadenye akan jalan, make tiade wajib pergi haji atas orang yang tiade kuase pade hissi, seperti tiade ade belanje  atau tiade kuase pade ma'nawi, seperti diambil cuki (penulis ragu: جوكى) dan jikalau cuki itu sedikit sahaje sekalipun niscaye tiade wajib pergi haji.

Adepon mengaku mahu dan menerime rukun-rukun Islam seperti sembahyangdan zakat dan puasa dan haji itu wajib ushuli dan mengerjenye dengan perbuatan rukun- rukun Islam itu wajib furuu'i. Make karena inilah tiade jadi kafir orang yang tiade pernah sembahyang walaupun seumur hidupnye selame ie mengaku wajibnye dan menerimenye dan tiade angkarenye dan tiade buat perkare yang jadi murtad, make nyate terang-terang orang yang berkate jadi kafir orang yang meninggalkan sembahyang dengan sengaje, padahal  orang yang berkate itu ie mangaku bermadzhab Syafi'i atau ie tiade bermadzhab mane-mane madzhab, make adelah orang yang berkate jadi kafir itu ielah orang yang sesat lagi menyesat akan orang yang lain pule, na'udzubillaahi min zaalik.

{Soal}
Ape makne iman?

{Jawabnye}

Makne iman itu menerime hati dan membenarnye akan Nabi Saw pade tiap-tiap suatu yang mengkhabar nabi dengan die daripade perkare yang maklum pade ugame di sisi orang-orang Islam dengan dharurat.

{Soal}
Berape perkare rukun iman?

{Jawabnye}
Rukun iman itu enam perkare:


(Pertamenye) Percaye dengan Allah


(dan keduenye) Percaye dengan malaikatnye.


(dan ketigenye) Percaye dengan segale kitabnye.


(dan keempatnye) Percaye dengan segale rasulnye.


(dan kelimenye) Percaye dengan hari akhirat

(dan keenamnye) Percaye dengan qadar baiknye dan jahatnye, yakni percaye sekalian perkare itu dengan taqdir Allah,
ie lah yang menjadi sekalian itu.

{Soal}
Macam mane percaye dengan Allah?

{Jawabnye}

Wajib atas tiap-tiap mukallaf percaye dan i'tiqad yang jazam Allah itu ielah yang disembah dengan sebenarnye, yang wajib baginye tiap-tiap sifst kesempurnaan yang tiade terhingge dan tiade boleh habis bilang-bilangannye dan mustahil atasnye ta'ala tiap-tiap sifat kekurangan dan mustahil boleh habis bilang-bilangan sifat kesempurnaan baginye ta'ala, tetapi yang wajib atas tiap-tiap mukallaf akan sebagai wajib ushuli, mengetahui dan i'tiqad dengan tafshil satu-satunye sifat kesempurnaan yang wajib bagi Allah atas qaul yang mu'tamad itu tige belas sifat jue yang wajib bagi Allah dan tige belas sifat yang mustahil atasnye SWT dan satu sifat yang harus baginye ta"ala, make kite mule bilang sifat yang tige belas itu:

(Pertamanye) wujud zaatii, dengan makne ade Allah ta'ala itu tiade ade siape-siape yang menjadikan die dan bukan ie jadi sendirinye dan mustahilnye tiade dan dalilnye baharu alam.

(kedunye) Qidam, artinye wajib sedie zat Allah ta'ala dan segale sifatnye sedie yang zaatii dengan makne tiade ade permulaan zatnye dan segale sifatnye ta'ala dan mustahil lawannye baharu dan dalilnye baharu alam.

(dan ketigenye) Baqa', artinye wajib kekal zat Allah dan segale sifatnye, kekal yang zaatii dengan makne tiade menerime 'adam, lawannye binase yaitu mustahil dan dalilnye baharu 'aalim.

(dan keempatnye) Mukhalafatu lil hawaadits, artinye wajib bersalahan zat Allah ta'ala dan segale sifatnye bagi segale yang baharu pade sediekale dan sentiase , maknanye tiade ade suatu bende yang menyamai dengan zat Allah ta'ala pade sentiase dan sediekale dan tiade ade suatu bende yang menyamai dengan segale sifatnye ta'ala pade sedie kale dan sentiase. Make ie bukan jirim yaitu sesuatu yang memenuhi lapang sebesar zatnye dan bukan ie jauhar fardi ( penulis ragu, جوهر فرد), yaitu suatu bende yang halus yang tiade menerime bahagi dan bukan ie 'aradh, yaitu sifat yang berubah-ubah yang tiade sah terasing terasing daripade jirim seperti warna putih  kuning, gerak diam, rasa bau, suara, sejuk, panas, mude tue dan lain2 nye daripade tiap sifat i'raadhi dan bukan ie ade pihak, make tiade ade baginye kanan atau kiri, dan tiade hadapan atau belakang dan tiade baginye atas atau bawah dan tiade baginye muke dan tiade baginye mate dan tiade baginye telinge dan tiade baginye lidah dan tiade baginye tangan kanan atau kiri dan tiade baginye tubuh badan dan bukan ie sebelah mane-mane pihak dan bukan bertempat dan tiade lalu atasnye mase siang atau malam dan tiade bersifat ie dengan kecil atau besar. Adepon yang kite kate Allahu akbar artinye Allah yang lebih besar, make yaitu besar martabat ketuhanan bukan besar jirimnye.

Dan tiade mengambil faedah ie bagi dirinye dan bagi makhluknye pade segale perbuatannye dan segale hukumnye, make bukanlah dijadikan nasi itu karena ia ambil faedah untuk bagi kite kenyang dan bukanlah dijadikan air itu untuk bagi kite faedah supaye kite hilang dahage kite dan lainnye dan bukan diwajibkan atas kite sembahyang itu karena ie ambil faedah untuk beri kite masuk syurge dan bukan dijadikan jin dan manusie itu ie ambil faedah untuk sembah meteka itu akan die, tetapi segale kejadian Allah dan segale hukumnye itu mesti ade hukumnye dan kebetulannye, bukanlah sie-sie. Firman Allah ta'ala:
وما جلقت الجن والانس الا ليعبدون

wamaa khalaqtul jinna wal insa illaa liya'budun

Artinye: tiade aku jadikan jin dan manusie  melainkan ade hikmah jadilah mereka itu menyembah akan daku, make ل (lam)pade liya'budun itu lam dharurah, bukan lam ta'lil dan tiade bersifat ie dengan mane-mane sifat yang baharu dan mustahil lawan mukhalafatu lil hawaadits, artinye mustahil bersamaan Allah ta'ala bagi segale yang baharu pade zatnye dan pade segale sifatnye, maknenye tiade ade suatu bende yang menyamai Allah ta'ala pade sedie kale dan sentiase, make mustahil ie jirim yang memenuhi lapang qadar zatNye dan mustahil ie jisim yang lathif yang tiade memenuhi lapang seperti cahaye dan zhulumat dan seperti malaikat dan mustahil ie jauhar fardi, artinye suatu bende yang sangat halusnye yang tiade menerime bahagi.

Dan mustahil ie 'aridh, yaitu sifat yang berubah-ubah yang tiade sah terasing daripade jirim seperti segale warne putih, kuning, gerak, diam, bau, tawar, masin, pedas, manis, sejuk, panas, basah, kering, mude, tue, hampir, jauh, dan lainnye daripade segale i'radh sekalian itu mustahil atas Allah subhanahu wa ta'ala dan mustahil ie ade pihak, make tiade baginye hadapan atau belakang, kanan atau kiri, atas atau bawah dan tiade baginye muke dan tiade baginye mate atau telinge dan tiade baginye lidah dan tiade baginye tangan kanan atau kiri, dan tiade baginye kepale dan tiade tubuh badan, make sekalian itu mustahil atasnye ta'ala, make barangsiape i'tiqad Allah ta'ala  ade tangan dengan tiade ta'wil tafshili atau ijmali, niscaye jadi kafir orang itu karena ie menafi mukhalafatuhu dan mustahil di sebelah mane-mane pihak bagi jirim, make tiade ie di sebelah hadapan kite dan tiade ie di sebelah belakang kite dan tiade ie di sebelah atas kite dan tiade ie di sebelah bawah kite, karena sekalian itu mustahilnye. Make barang siape i'tiqad barang mane kite berhadap, Allah ta'ala ade di situ dengan tiade ta'wil tafshili atau ijmali, niscaye jadi kafir orang itu dan mustahil ie bertempat, make tiade ie di atas langit dan tiade di atas 'arasy dan tiade ie di luar alam dan tiade ie di dalam alam dan tiade ie penuhi alam karena sekalian itu mustahil. Make barangsiape i'tiqad Allah ta'ala itu duduk atas 'arasy dengan tiade ta'wil tafshili atau ijmali, niscaye jadi kafir orang itu karena menafikan mukhalafatuhu lil hawaadits.

Dan mustahil atasnye lalu mase siang dan malam dan mustahil ie bersifat dengan kecil dan mustahil ie bersifat dengan besar dan mustahil ie bersifat dengan tinggi. Adepon kite kate Allah yang maha besar dan Allah yang maha tinggi, make yaitu besar martabatnye dan tinggi martabatnye, bukan besar jirimnye dan bukan tinggi jirimnye.

Dan mustahil ie ambil faedah bagi dirinye atau bagi makhluknye, make bukanlah dijadikan bumi itu ie ambil faedah bagi kite pijak atasnye dan boleh kite bertanam atasnye. Dan bukanlah dijadikan hujan itu ie ambil faedah bagi tumbuh-tumbuhan. Dan bukanlah diwajibkan zakat itu faedahnye menolong faqir miskin, tetapi segale kejadian Allah ta'ala dan segale hukumnye mesti ade hikmatnye, bukan sie-sie.

Dan mustahil Allah ta'ala bersifat dengan sifat-sifat yang baru. Dan tiap-tiap yang dapat difikir oleh hati dan tiap-tiap dan tiap-tiap barang yang terlintas dalam hati kite, make Allah ta'ala mustahil yang demikian itu.

Dan tatkala kite lihat Allah ta'ala mase kite di dalam syurge itu pun, kite lihatnye mukhalafatuhu lilhawadits bukan ie dalam syurge dan bukan ie di luar syurge dan bukan ie merupekan dirinye dengan ape-ape rupe beri kite lihatnye.

{tanbih} barang siape berkate ie lihat Allah dengan mate dalam dunie pade ketike jage yang lain daripade nabi Muhammad Saw, niscaye jadi kafir orang itu. Adepon dalam mimpi, make jike ie lihat Allah ta'ala itu mukhalafatuhu lilhawadits, make yaitu sebenarnye dan jike ie bermimpi lihat Allah ta'ala itu tidak bersalahan dengan yang baharu, make yaitu bukan Allah ta'ala, bermule dalilnye wajib bersalahan Allah ta'ala bagi segale yang baharu  itu baharu 'alam.

Dan firman Allah ta'ala:
ليس كمثله شيء
laisa kamitslihi syai-un

dan ك (kaf) pade kamitslihi itu menyerupai zaidah, karena taukid artinye tiade suatu seumpame Allah ta'ala.

(dan kelimenye) Qiyamuhu  binafsihi,  artinye wajib bagi Allah berdiri dengan sendirinye, bermule maknanye tiade berhajat Allah ta'ala kepade zat karena ie itu zat dan tiade berhajat ie kepade orang yang menjadikan die. Make bukanlah bangkit berdiri sendiri dengan tidak orang tolong angkat dan bukanlah jadisendirinye karena yang demikian itu mustahil atasnye ta'ala, mustahil lawan nye, itu berdiri dengan yang lainnye yakni mustahil ie berhajat kepade zat karena ie zat dan mustahil ie berhajat kepade orang yang menjadikan die karena ie qadim. Dalilnye baharu alam dan firman Allah ta'ala:
والله هو الغني الحميد

wallaahu huwal ghaniyyul hamiid

Artinye: dan Allah itu yang maha kaya dan maha amat kepujian dan makna kaya itu tiade berhajat kepade suatu.

(dan keenamnye) Wahdaniyah, artinye wajib satu Allah ta'ala pade zatnye dan pade segale sifatnye dan segale perbuatannye. Make makne satu Allah ta'ala pade zatnye itu tiade menerime belah bahagi zat Allah itu dan tiade ade suatu zat yang lainnye seperti zatnye ta'ala dan makne satu pade segale sifatnye itu tiap-tiap sifat Allah ta'ala itu tiade berbilang pade satu jenisnye, make tiade due, tige qudrat dan tiade due, tige iradat. Demikianlah tiap-tiap sifatnye. Dan tiade orang yang lain bersifat yang seperti sifat Allah ta'ala. Dan makne satu Allah ta'ala pade segale perbuatannye itu ielah Allah ta'ala jue yang menjadi, buat beri ade dan buat beri tiade tiap-tiap suatu, tiade bersekutu dengan siape-siape dan tiade ade sekali-sekali perbuatan orang yang lain daripadenye ta'ala, make tiade ade suatu yang bergerak dan diam dan basah dan kering dan lain-lainnye, melainkan Allah jue yang menjadikan sekalian itu tiade bersekutu dengan siape-siape samada yang baik atau jahat seperti iman dan taat dan kafir dan maksiat, samada yang kite usahe atau tiade, seperti kite lambung akan suatu bende, make Allah yang menjadi gerak tangan kite itu dan Allah menjadi qudrat pade kite bersame-same  dengan gerak tangan kite itu dan Allah juge yang menjadikan naik ke atas bende yang kite lambung itu dan Allah juge yang menjadikan jatuh balek bende itu ke bumi dan seperti buah yang luruh ke bumi, make Allah yang menjadikan buah itu lekang daripade tangkainye dan Allah juge yang menjadikan buah itu turun jatuh ke bumi, make jadi kafir ahli falsafah dan sains yang menapikan wahdaniyah Allah ta'ala pade af'al. Mereka kate mataharilah yang memberi bekas pade jadi masak buah-buahan dan bumilah yang menarik bende itu jatuh kepadenye dan umpamenye bukan Tuhan yang menjadinye na'udzubillaahi min dzaalik.

Firman Allah ta'ala :
والله خلقكم وما تعملون

wallaahu khalaqakum wamaa ta'maluun

Artinye :
"Dan Allah yang menjadikan kamu dan barang yang kamu kerjakan"

Dan firman-Nye ta'ala:
قل كل من عند الله
Qul kullum min 'indallaah
Artinye:
"Kate olehmu, bermule tiap-tiap suatu itu daripade Allah"

Make sesat dan salah orang yang berkate Allah manjadikan sekalian itu sekali كن (kun), artinye sekali jadi sahaje. Make jike dikate oleh syaithan, (... hal 14, baris 4) Tuhan tidak berhenti-hentilah kerjenye? {Jawabnye} Ye, Tuhan tidak berhenti kerjenye.

Firman Allah ta'la:
كل يوم هو في شاءن
Kullu yaumin huwa fii sya' nin

Artinye:
"Pade tiap-tiap hari tiap-tiap mase yaitu Allah dalam pekerjaan".

Make jike dikate oleh syaithan:

(... hal 14, baris 7) teroklah Tuhan bekerje banyak tidak berhenti-henti.
{Jawabnye} Tuhan tidak ade padenye terok dan penat letih, susah payah, karena terok, penat letih, susah payah itu sifat yang baharu. Make jike Tuhan itu terok penat, letih, susah, payah, niscaye semacam dengan yang baharu yaitu mustahilnye.  Telah terdahulu sebutnye wajib Tuhan itu mukhalafatuhu lilhawaadits. Dan sesungguhnye di bangse bagi kite tatkala kite bekerje itu, usaha dan ikhtiar kite padenye serte tiade memberi bekas padenye, yakni tiade boleh mengadekan dan meniadekan seperti kite bergerak tangan atau berdiamnye, make Allah ta'ala yang menjadikan gerak diam itu hanye dibangse bagi kite tatkale itu usaha dan ikhtiar sahaje.

Make makne usahe itu menyertai qudrat yang baharu dengan perbuatan, yakni Allah jadi qudrat dan Allah jadikan perbuatan bergerak itu ie jadikan kedue-due itu bersame-same, tiade dahulu kemudian, make i'tibar bersame-same inilah yang dinamekan usahe, make usahe ini bukan perkara wujudi, hanye ie perkare i'tibarii. Dan makne ikhtiar itu Allah ta'ala jadikan iradat pade kite yang dinamekan iradat kulliyyati dan ta'alluq iradat kulliyyati kepade barang yang hendak dibuatnye itu dinamekan ikhtiar dan dinamekan juge iradat juz-iyyati. Make ikhtiar itu terdahulu daripade usahe. Make dengan sebab dibangsekan bagi kite usahe dan ikhtiar itulah dijanjikan beri pahale bagi kite pade mengerjakan yang disuruhnye dan dijanjikan siksa atas kite pade mengerjakan yang ditegahnye.

Firman Allah ta'ala:
لها ما كسبت وعليها ما اكتسبت

lahaa maa kasabat wa 'alaihaa maktasabat

Artinye:

"Tetaplah bagi seorang dapat pahala barang yang berusaha ie dengan kebajikan dan atasnye dose barang yang berusahe ie dengan kejahatan".

{Tanbih} Barangsiape i'tiqad yang baharu itu memberi bekas dengan thabi'atnye, artinye boleh memberi bekas dengan sendirinye pade menjadikan atau meniadekan, seperti ie i'tiqad nasi yang menjadikan kenyang dan api yang menjadikan hangus dan pisau yang menjadikan luke dan air yang menjadikan basah dengan zatnye sendirinye, niscaye jadi kafir orang itu dengan tiade khilaf. Dan jikalau ie mengucap due kalimat syahadat, sembahyang, puase dan haji sekalipun kafirlah juge karena tiade sah mengucapnye dan sembahyangnye, dan puasenye dan hajinye karena menafikan wahdaniyah Allah ta'ala  pade af'al.

Adepon orang yang i'tiqad yang baharu ini memberi bekas dengan kuat yang Allah ta'ala jadikan padenye seperti ie i'tiqad nasi memberi bekas jadi kenyang dengan kuat yang Allah ta'ala jadikan padenye dan umpamenye, make orang itu berdose besar lagi fasiq tiade jadi kafir atas qaul yang mu'tamad dan kate qila jadi kafir juge dan difaham daripade wahdaniyah Allah ta'ala itu wajib baharu sekalian alam dan mustahil ade suatu daripade alam itu qadim.

Dan mustahil lawan wahdaniyah yaitu tiade satu Allah ta'ala pade zatnye dan pade sifatnye dan padw segale perbuatannye. Bermule dalil wahdaniyah Allah ta'ala  itu baharu alam dan firman-Nye ta'ala:
قل هو الله احد
Artinye:
"Kate olehmu bermule ielah Allah itu satu"

dan firman-Nye:
والهكم اله واحد

Artinye: "Bermule Tuhan kamu itu Tuhan yang satu"

(KetujuhnyeQudrat, artinye wajib bagi Allah ta'ala itu ade sifat qudrat yang berdiri pade zatnye ta'ala yang dapat dengan die mengadekan tiap-tiap mumkin dan meniadekan die atas muwafakat iradatnye ta'ala, artinye tiade mengade dan tiade meniade oleh Allah akan suatu melainkan barang yang sudah ie tentu akan die pade azali. Dan mustahil lawannye itu lemah. Bermule dalilnye baharu alam.

Dan firman-Nye ta'ala:
وهو على كل شيء قدير

wa huwa 'alaa kulli syai-in qadiir

Artinye :

"Dan yaitu Allah ta'ala atas tiap-tiap suatu perkare  maha kuase memperbuatnye ape-ape yang ie kehendaki"

(dan kedelapannye) Iradat, artinye wajib bagi Allah itu sifat iradat, artinye kehendak, yakni berlaku tiap-tiap suatu itu dengan sengajenye ta'ala yang berdiri sifat iradat itu pade zatnye ta'ala yang menentu ie dengan iradatnye pade azali akan mumkinat yang berlawanan dengan setengah barang yang harus atas itu mumkinat seperti wujud 'adam dan sifat hitam putih, masa siang malam dan tempat Mekah Madinah dan pihak kanan kiri dan panjang pendek, make ditentukan salah satu yang berlawanan itu pade azali. Dan mustahil lawan iradat yaitu benci, artinye menjadikan suatu dengan tiade kehendak seperti menjadikan suatu dengan terpaksa atau dengan lupa atau dengan tersilaf atau dengan lalai atau dengan 'ilat, artinye dengan sebab seperti i'tiqad satu bangse kafir 'uluwwiyyati, mereka kate jadi alam ini dengan 'ilat, yaitu  sebab ade Tuhan make ade alam dengan tiade kehendak Tuhan, seperti bergerak jari bergeraklah cincin atau jadi suatu dengan thabi'at seperti i'tiqad satu bangse kafir thabaa-i'iin, mereka kate ade tuhan make ade alam dengan tiade kehendak aTuhsn , tetapi kena ade syarat, yaitu kena ade Tuhan itu sifat ketuhanan dan jangan ade maani', artinye jangan ade yang menegahnye yaitu jangan ade yang menyengutui Tuhan dan seperti api menjadi hangus suatu dengan thabi'atnye dengan syarat bersentuhnye dan jangan ade maani' yaitu basah, make sekalian itu mustahilnye. Dan jadi kafir orang yang i'tiqad mane-mane suatu yang demikian tersebut itu, wal 'iyaa dzubillaah.

Bermule dalil wajib ade iradat bagi Allah itu  baharu alam dan firman Allah ta'ala:
فعال لما يريد

Fa'aalul limaa yuriid.

Artinye:
"Allah itu yang amat berbuat bagi barang yang ie kehendakinye"

(kesembilannyeIlmu, artinye wajib bagi Allah ade sifat ilmu artinye mengetahui yang berdiri ie pade zat Allah ta'ala yang nyate ie dengan ilmunye akan segale perkare atas barang yang  (5) ie dengan die pade azali atas jalan meliputi dengan tafshilnye satu-satu daripade tiade terdahulu tersembunyi. Make mengetahui Allah ta'ala akan segale yang wajib  seperti zatnye dan segale sifatnye dan segale yang mustahil dan segale yang tiade dan segale yang harus yang ade sekarang dan yang telah lalu dan yang sudah binase dan yang akan datang hingge barang yang tiade kesudahan sekalipun dan bukan mengetahuinye dengan dharurat dan bukan dengan nuzhur dan bukan dengan uji dan bukan dengan cobe.

Adepon orang yang berkate bala' itu Allah ta'ala uji  atau cobe supaye Allah hendak tau akan seorang yang kena bala' itu bagaimane kuat imannye dan sabarnye. Jadilah Allah SWT belum tau hingge ie uji atau cobe barulah ie tahu, niscaye jadi kafir orang yang i'tiqad begitu karena menafikan ilmunye ta'ala pade azali. Dan mustahil Allah ta'ala itu jahil dan barang yang pade maknenye seperti syak, zhan, wahm. Bermule dalil wajib mengetahui Allah ta'ala itu baharu alam. Dan firman Allah ta'ala:
ان الله بكل شيء عليم

innallaaha bikulli syai-in 'alim
Artinye:

"Bahwese Allah dengan tiap-tiap suatu amat mengetahui"

(dan kesepuluhnye) Hayat, artinye wajib bagi Allah ta'ala itu ade sifat hayat artinye hidup yang berdiri ie pade zat Allah ta'ala  dan bukan hidupnye dengan ruh atau nyawe dan mustahilnye mati, bermule dalil wajib mehidup Allah ta'ala itu  baharu alam. Dan firman Allah ta'ala :
وتوكل على الحي الذي لا يموت

watawakkal 'alal hayyil ladzi laa yamuut
Artinye:

"Hendaklah kamu berserah atas Tuhan yang hidup yang tiade mati"

(dan kesebelasnye) Sama' artinye wajib bagi Allahvade sifat sama' artinye mendengar yang berdiri ie pade zat Allah ta'ala yang mendengar Allah ta'ala dengan die akan tiap-tiap barang yang ade, bukan mendengar dengan telinge, make mendengar Allah ta'ala akan zatnye dan segale sifatnye dan mendengar ie akan segale warne hitam putih dan segale suare  dan mendengar ie akan segale rase, tawar , manis  masin, pedas, sejuk, panas, basah, kering, harum dan lain-lainnye walaupun bende itu dalam batu yang pejal, tiap-tiap barang yang ade ie dengar sekaliannye. Dan mustahil atasnye ta'ala tuli.

(dan kedue belasnye) bashar, artinye wajib bagi Allah ade sifat bashar artinye melihat yang berdiri ie pade zat Allah ta'ala, yang melihat Allah ta'ala dengan die akan segale yang wajib seperti zatnye dan segale sifatnye dan akan yang harus sekalian yang ade, bukan melihat dengan mate. Make melihat Allah ta'ala akan segale suare dan segale rase manis, masin, sejuk, panas, dan segale bau dan segale warne  dan lainnye tiap-tiap barang yang ade  ie lihat sekaliannye walaupun dalam zhulumat dan dalam batu yang pejal. Dan lawannye itu bute, yaitu mustahil. Dan dalil wajib sama', bashar bagi Allah ta'ala itu baharu alam dan firman Allah ta'ala:

وهو السميع البصير

wahuwas samii'ul bashiir
Artinye:

"Dan yaitu Allah yang amat mendengar dan yang amat melihat".

(dan ketige belasnye) Kalam, artinye wajib bagi Allah ade sifat kalam artinye berkat-kate yang berdiri pade zat Allah ta'ala yang dengan die berkate-kate Allah ta'ala pade sedie kale dan sentiase tiade dengan huruf dan tiade dengan suare, tiade permulaan dan tiade kesudahan, yakni bukan dimule berkate-kate tiap-tiap suatu perkaraannye kemudian diam, dan tiade dahulu kemudian berkate-kate itu dan tiade menyerupai dengan segale yang baharu sekali-kali berkate-kate Allah ta'ala itu make Allah ta'ala berkate - kate pade sediekale tiap-tiap barang yang wajib seperti firman-Nye ta'ala:

قل هو الله احد
Artinye:
"Kate olehmu yaitu Allah itu satu"

dan firman-Nye:
انني انا الله لا اله الا انا

Innanii anallaahu laa ilaaha illaa anaa

Artinye:
"Bahwasenye Aku Allah, tiade Tuhan melainkan aku"

Dan Allah berkate-kate pade sediekale tiap-tiap barang yang mustahil seperti firman-Nye:
وقالت اليهود عزير بن الله

wa qaalatil yahuudu 'uzairubnullah

Artinye:
"Berkate-kate Yahudi, nabi Uzair itu anak Allah"

Dan Allah ta'ala berkate-kate pade sediekale tiap-tiap barang yang harus, firman Allah ta'ala :

والله خلقكم وما تعملون

wallaahu khalaqakum wamaa ta'maluun

Artinye:
"Dan Allah yang menjadikan kamu dan
barang yang kamu kerjakan"

Dan mustahil atasnya ta'ala bisu  bermule dalil wajib ade sifat kalam bagi Allah ta'ala itu baharu alam.
Dan firman Allah ta'ala :
وكلم الله موسى تكليما

wakallamallaahu muusaa takliimaa
Artinye:
"Telah berkate-kate oleh Allah akan nabi Musa akan sebagai berkate-kate"

Dengan makne menghilang oleh Allah ta'ala akan hijab daripade nabi Musa dan diberi dengar akan die akan kalamnye yang qadim. Bukanlah Allah ta'ala mula berkate-kate kemudian diam ie, karena Allah ta'ala sentiase berkate-kate itu dan harus bagi Allah menjadikan dan meng'adamkan tiap-tiap mumkin atau meninggalnye. Bermule dalilnye jike tiade harusnye niscaye bertukar hakikat mumkin itu jadi wajib atau jadi mustahil dan bertukar hakikat mumkin  itu mustahilnye. Make apebile mustahil bertukar hakikat mumkin itu niscaye tetaplah harusnye bagi Allah pade menjadinye atau meninggalnye.

{Soal} Macam mane percaye dengan malaikat?

{Jawabnye} yaitu wajib atas tiap-tiap mukallaf percaye dan i'tiqad yangjazam bahwase ade bagi Allah itu beberape banyak malaikat. Mereka itu jisim yang lathif yang dijadikan die daripade nur mereka itu hamba Allah yang Allah peliharakan mereka itu daripade mengerjakan barang yang Tuhan tegahnye, lagi suci mereka itu daripade sifat-sifat manusie, make tiade mereka itu makan atau minum dan tiade lena dan tiade diperanakkan dan tiade beranak dan tiade lelaki dan tiade perempuan dan tiade mereka itu bersyahwat, yakni tiade keinginan pade berkahwin. Make nyatelah bohong dan sesat orang yang berkate Harut dan Marut  itu malaikat yang turun ke bumi mengajar ilmu sihir dan berzina dengan perempuan, make di 'azab akan kedue-duenye hingge hari kiamat. Make inilah yang dicerite oleh Yahudi dan yang sebenarnye bukan begitu.

Dan kate setengah ulama', Harut dan Marut itu manusie, make dinamekan malaikat karena shalihnye. Bermule malaikat itu amat banyak, tiade kite ketahui bilangan mereka itu melainkan Allah jue yang mengetahuinye. Hanye yang wajib kiteketahui dengan tafshilnye satu-satu itu sepuluh malaikat sahaje.

(Pertamenye) Jibril atau Jibrail. Kerjenye membawak wahyu kepade nabi-nabi dan rasul-rasul dan lagi kerjanye juge mentadbir tiap-tiap perkare yang berlaku dalam alam ini. Adepon orang yang berkate Jibrail sekarang ini habis kerjanye karena tiade nabi-nabi dan rasul-rasul yang hendak dibawak wahyu kepadenye, make adelah orang yang berkate demikian itu semate-mate jahilnye.

(dan keduenye) Mikaal atau Mikail, kerjanye mentadbirkan rizki segale makhluk dan hujan dan lain-lainnye.

(dan ketigenye) Israfil, kerjanye tiup sangkakala.

(dan keempatnye) 'Izra'il, kerjanye mengambil nyawe tiap-tiap yang bernyawe walaupun hame dan kuman yang sangat halusnye. Firman Allah ta'ala:

تنزل الملاءكة والروح فيها باذن ربهم

tanazzalul malaa-ikatu warruuhu fiihaa bi idzni rabbihim

Artinye:

"Turun malaikat dan Jibrail pade malam lailatul qadar dengan titah dan suruh daripade Tuhan mereka itu"

من كل امر
min kulli amrin

Artinye:

"Dengan tiap-tiap pekerjaan yang mengqadha' akan die oleh Allah bagi tahun itu hingge tahun hadapan daripade ajal dan  beranak dan rizki dan lain-lainnye dan disuruhkan pade mentadbirnye kepade empat malaikat, Jibrail, Mikail, Israfil, Izrail.

(dan kelimenye dan keenamnye) daripade sepuluh malaikat itu Munkar dan Nakir, kerjenye soal orang yang mati.

(dan ketujuhnye dan kedelapannye) Raqib dan Atid, kerjenye menyurat pekerjaan tiap-tiap mukallaf hingge seorang waktu sakit sekalipun disurat juge.

(dan kesembilannya) Malik, kerjenye mengelola nerake.

(dan kesepuluhnye) Ridwan, kerjenye mengelola syurge.

{Soal}
Macam mane percaye dengan segale kitabnye?

{Jawabnye}

Wajib atas tiap-tiap mukallaf percaye dan i'tiqad ade bagi Allah ta'ala beberape banyak kitab nye yang diturunkan atas setengah rasul-rasulnye, yaitu titah Allah dan firman-Nye yang disampaikan oleh Jibrail kepade rasulnye yakni Jibrail bacenye dengan mulut beri rasul itu dengarnye, bukanlah diunjuk surat. Bermule qaul yang tahqiqnye tiade kite ketahui berape bsnyak kitabnye yang diturun atas rasul-rasulnye, make jangan kate seratus empat buah atau lainnye. Hanye yang wajib kite ketahui dengan tafshilnye empat kitab jue:
(PertamenyeTaurat diturun atas nabi Musa, bacaannye dengan bahase Ibrani.

(dan keduenye) Zabur diturunkan atas nabi Daud, bacaannye dengan bahase Qibthi.

(dan ketigenye) Injil diturunkan atas nabi Isa, bacaannye dengan bahase Suryani.

(dan keempatnye) Qur'an diturunkan atas nabi Muhammad, bacaannye dengan bahase 'arabi.

Dan wajib kite i'tiqad kesemue hukum-hukum syara' yang di dalam kitab-kitab rasul-rasul yang dahulu itu sudah Tuhan mansukh buang hukum-hukumnye, hanye disuruh kite ikut itu syara' nabi Muhammad hingge kiamat. Adepon seperti wajib atas kite mengerje haji, make yaitu syara' nabi Muhammad, tetapi semacam syara' nabi Ibrahim, make yaitu tiade mengape.

Adepon kafir-kafir ahli fatrah , yaitu orang yang selepas rasul yang dahulu dan sebelum bangkit rasul pule seperti kafir-kafir 'arab selepas wafat nabi Ismail, dan belum bangkit nabi Muhammad jadi rasul, make mereka itu lepas daripade nerake, yakni tiade masok nerake dan jikalau mereka itu sembah berhala dan berzina sekalipun di mase belum bangkit nabi Muhammad jadi rasul, make tiade masuk nerake mereka itu atas qaul yang shahihnye.

Firman Allah ta'ala:

وما كنا معذبين حتى نبعث رسولا

wamaa kunnaa mu'adzdzibiina hatta nab'atsa rasuulaa
Artinye:
"Dan tiade kami menyikse akan seorang hingge kami bangkit akan rasul"

Yakni rasul yang menyampaikan kepade itu orang  bukan dengan rasul yang dahulu. Inilah qaul yang shahihnye. Dan maqaabil qaul yang shahihnye itu tidak boleh diterimenye. Make due ibu bapak nabi Muhammad Saw itu tiade masuk nerake karena kedue-duenye ahli fatrah, wafat sebelum bangkit nabi Muhammad jadi rasul. Adepon hadits riwayat Muslim daripade Anas:
ان رجلا قال يا رسول الله اين ابي قال في النار فلما قفى دعاه فقال ان ابي واباك في النار

anna rajulan qaala yaa rasuulallah aina abii? qaala finnaar, falammaa qaffaa da'aahu , faqaala inna abii wa abaaka finnaar

"Bahwase seorang lelaki berkate ie, ya rasulullah, dimanekah bapak aku? Bersabda ie nabi, bapak engkau di dalam api nerake. Make tatkale berpaling lelaki itu make menyeru nabi akan die, make bersabda ie nabi bahwase bapakku dan bapak engkau di dalam nerake"

Yakni nabi bersungguh-sungguh orang yang kafir yang mati di dalam kafir tatkale sudah bangkit rasul kepadenye itu masuk nerake. Jangankan sekedar bapak engkau, sekirenye jike bapak aku sekalipun tatkale sudah bangkit rasul jike tiade ie beriman mati dalam kafir, semacamlah masuk nerake juge, padahal bapak nabi itu mati sebelum bangkit rasul, make tiade masuk nerake.
وقد سءل القاضي ابو بكر بن العربي عن رجل قال ان ابا النبي صلى الله عليه وسلم في النار فاجاب بانه ملعون لانالله قال ان الذين يوءذون الله ورسوله لعنهم الله في الدنيا والاخرة واعدلهم عذابا مهينا ولا اذى اعظم من ان يقال ان اباه في النار

waqad su-ilal qaadhii abu bakrib nul 'arabii 'an rajulin qaala inna abannabiyyi shallaallaahu 'alaihi wasallam finnaari fa ajaaba bi annahuu mal'uunu li annallaaha qaala innalladzina yu'dzunallaaha warasuulahu la'anallaahu fiddun-ya wal aakhirati wa a'addalahum 'adzaaban muhiinan walaa adzaa a'zhamu min ayyuqaalu anna abaahu finnaar

Artinye:

"Dan sesungguhnye ditanye akan qadhi Abu Bakar Ibni 'Arabi daripade lelaki yang berkate ie bahwase bapak nabi Muhammad itu di dalam nerake. Make menjawab ie dengan bahwasanye orang yang berkate bapak nabi masuk nerake itu ielah orang yang Allah ta'ala laknat akan die karena bahwase Allah berfirman bahwase orang yang menyakiti akan Allah dan akan rasulnye itu melaknat akan mereka itu oleh Allah ta'ala dalam dunie dan dalam akhirat dan mensedie oleh Allah bagi mereka itu akan sikse yang sangat hine, dan tiade ade menyakiti akan nabi yang terlebih besar daripade bahwe dikatekan bapak nabi itu masuk nerake (A.H. Syarah Kifayatul 'Ulum: 13)

{Soal}
Ape arti wajib percaye dengan segale rasul?

{Jawabnye}

Wajib atas tiap-tiap mukallaf percaye dan i'tiqad ade bagi Allah beberape banyak nabi-nabi dan rasul-rasul hanye yang wajib kite ketahui dengan tafdhilnye due puluh lime jue, pertamenye Adam, Idris Nuh, Hud, Shaleh, Ibrahim, Luth, Ismail, Ishaq, Ya'qub, Yusuf, Ayyub, Syu'aib, Harun, Musa, Ilyasa' Zulkifli, Daud, Sulaiman, Ilyas, Yunus, Zakaria, Yahya, Isa dan Muhammad, itu kesudahan nabi-nabi dan rasul-rasul, make tiade yang jadi nabi dan rasul kemudian daripadenye tiade wahyu selepas daripadenye, make jadi kafir orang yang berkate ade jadi nabi atau rasul kemudian daripadenye seperti puak-puak taslim dan Qadyani dan jadi kafir juge satu puak Syi'ah  yang berkate ade wahyu kepade imamnye. Dan ade setengah Syi'ah tidak kafir, tetapi tidak ade Syi'ah yang tidak sesat karena itfaq. Segale ulama' yang dahulu-dahulu dan yang kemudian. Dan disebut di dalam kitab-kitab nye kesemue mazhab Syafi'i itu salah dan sesat, melainkan bapak kaum mude yang ie pun puak yang sesat juge lebih kurang dengan Syi'ahlah. Bapak kaum mude itu berfatwa, ie kate Syi'ah itu tidak salah, yaitu mazhab yang boleh ikut semacamlah dengan mazhab-mazhab yang lain , na'udzubillaahi min dzaalik.

Dan wajib kesemue nabi-nabi dan rasul-rasul yakni wajib kite i'tiqad kesemue mereka itu daripade nabi Adam hingge sampai kepade nabi Muhammad sekalian mereka itu ugamenye ialah ugame Islam.

Firman Allah ta'ala:

ان الدين عند الله الاسلام .... ومن يبتغ غير الا سلام دينا فلن يقبل منه وهو في الاخرة  من الخاسرين

innaddiina 'indallaahil Islaam.... waman yabtaghighairal islaami diinam falay yuqbalu minhu wahuwa fil aakhirati minal khaasiriin

Artinye:

"Bahwase ugame yang diakui dan yang diterime di sisi Allah ielah ugame Islam sahaje.... dan barangsiape menghendaki ie akan yang lain daripade Islam akan jadi ugame nye, make Allah ta'ala tiade terime daripadenye dan yaitu orang yang berugame yang lain daripade ugame Islam  itu di akhirat kelak termasuk di dalam golongan segale orang yang kerugian kekal di dalam nerake selame-lamenye".

Make barangsiape i'tiqad atau berkate nabi Musa ugame yahudi dan nabi Isa ugame nasrani ugame kristiani niscaye niscaye jadi kafir murtad orang itu.

Dan orang yang berkate ugame siam dan ugame kristiani dan ape-ape ugame pun betol juge tidak salah, niscaye jadi kafir  murtad orang yang berkate yang demikian itu karena menafikan nash qur'an.

Dan wajib atas kite i'tiqad wajib bagi segale nabi-nabi dan rasul-rasul itu shiddiq, artinye benar, mustahil dusta. Bermule dalilnye firman Allah Allah ta'ala:

وصدق المرسلون

washaddaqal mursaluun

Artinye:
"dan telah benar oleh segale rasul"

Dan jadi kafir orang yang berkate nabi Ibrahim berduste kate aku tidak pukul berhale- berhale yan kecil-kecil dan wajib atas kite i'tiqad wajib bagi segale nabi -nabi dan rasul-rasul itu amanah, artinye kepercayaan. Maknenye Allah pelihare mereka itu daripade buat ape-ape yang ie tegahnye, samada yang sudah ditegahnye atau yang lagi akan ditegahnye, samada ketike sudah baligh atau belum balighnye, samada sudah jadi rasul atau belum jadi nabi dan rasul, samada tegah haram atau tegah makruh. Bahkan khilaful uulaa pun mereka itu tiade buatnye. Hanye kesemue yang mereka itu buatnye diberi pahale bagi hak mereka itu. Dan tiade mereka itu buat perkare yang ditegah itu dengan sengaje atau dengan lupe. Adepon jike dikate oleh orang ade nash qur'an nabiyullah Adam buat yang tuhan tegahnye itu dengan lupe, make kite jawabnye adelah nabiyullah  Adam buat  yakni makan dengan lupe itu bukan perkare yang Tuhan tegahnye, apekah makan dengan lupe dan jikalau makan dengan sengaje sekalipun tidaklah dikatekan buat yang ditegahnye karena perkareitu bukan dikatekan pade hakikatnye.

Adepon firman Allah ta'ala:

ولا تقربا هذه الشجرة

walaa taqrabaa haadzihisy syajarah

Artinye:

"Janganlah hampir kedue kamu yakni janganlah makan kedue-due kamu akan ini buah kayu"

Make ayat ini wajib ta'wilnye yakni rupe tegah jue bukan tegah pade hakikatnye, hanye disuruh ie pilih jike kamu hendak kekal dalam ini syurge make jangan makannye dan jike kamu hendak keluar ke dunie makanlah tidak salah. Make nabi Adam makan, make diberi pahale bagi haqnye karena ie makan itu mengikut kehendak Tuhan dan mengikut Tuhan suruh ie pilih, make jadilah pade hakikatnye ie buat yang disuruh bukan buat yang ditegahnya karena wajib rasul-rasul itu bersifat amanah dan mustahilnye khianat dengan dalil 'aqli dan dalil naqli  dan ijma' ulama'. Bermule dalil 'aqli itu jike rasul-rasul itu khianat buat yang ditegahnye, niscaye jahillah Tuhan tiade tahu ambil pesuruhnye orang yang tiade khianat dan jahil Tuhan itu mustahil atau engkau kate jike khianat mereka itu dengan buat yang di tegah yang haram atau yang dimakruh niscaye terbalik yang haram atau yang makruh itu akan jadi tha'at pade haq mereka itu, tetapi Attaalii itu bathal dan apebile bathal attaalii niscaye bathal almaqdim, make tsabitlah naqidhnye dan dalil naqli itu firman Allah ta'ala:

رسول امين
rasuulun amiin

Atinye: "Tuhan mengaku dan berkate rasul itu amanah"

Make jike rasul itu khianat buat yang ditegahnye niscaye jadilah Tuhan itu bohong dan bohong Tuhan itu mustahil, make tetaplah amanahnye dan apebile tetap amanahnye niscaye mustahil khianatnye. Dan jike engkau kate nabi Adam buat yang ditegah itu sebelum jadi nabi dan rasul, make kite jawabnye engkau cakap menjadi bingung karena belum ade nabi dan rasul itu tiade ade suruh dan tegah, make macam mane dikatekan buat yang ditegahnye. Bahkan sebelum ditegah sekalipun nabi-nabi dan rasul-rasul itu tiade buat perkare yang akan ditegahnye. Dan ijma' ulama'wajib bagi nabi-nabi dan rasul-rasul itu amanah yakni terpelihare daripade buat barang yang Tuhan tegahnye, make barang siape i'tiqad atau berkate mane-mane rasul khianat buat yang Tuhan tegahnye niscaye jadi kafir ie, na'udzubillaahi min dzaalik. Dan wajib atas tiap-tiap mukallaf  i'tiqad wajib bagi segale rasul jue ayat:

تبليغ ما امروا بتبليغه

tabliighu maa umiruu bitablighihi

Artinye:

"wajib bagi segale rasul itu menyampaikan barang yang Tuhan suruh dengan menyampaikan die kepade makhluknye"

Dan mustahil atas mereka itu sembunyikan suatu daripadenye, make mustahil mereka itu lupe daripade menyampaikan die dan mustahil mereka itu lupe apekah perkare yang disuruh menyampaikan itu dan mustahil mereka itu tersilaf perkare yang disuruh menyampaikan itu. Adepon perkare yang Tuhan suruh mereka itu sembunyikan make wajib mereka itu sembunyikan seperti Tuhan beritahu kepade nabi kite Muhammad ie akan berkahwen dengan Zainab selepas Zainab thalaqnye dan disuruh ie sembunyikan, make wajib ie sembunyikan sebelum jadinye. Adepon barang yang diberi pilihnye, make tiade wajib mereka itu menyampaikan seperti datang Fulan dan perginye. Bermule dalilnye ielah dalil amanah, yaitu jike mreka itu tiade menyampaikan niscaye khianat alkhi dan wajib atas kite i'tiqad wajib nabi-nabi dan rasul-rasul itu cerdik dan mustahil mereka bodoh.

Dalilnye firman Allah ta'ala:

وجادلهم بالتي هي احسن

wajaadilhum billatii hiya ahsan

Artinye:
"Hendaklah kamu berhujjah akan mereka itu dengan hujjah yang terlebih elok"

Make jike bodoh niscaye tiade dapat hendak berhujjah, make tetaplah cerdik  mereka itu dan wajib atas kite i'tiqad harus bagi nabi-nabi dan rasul-rasul itu bertukar ganti dalam sifat-sifat yang bangse manusie yang tiade jadi cacat cidera dan yang tiade jadi kekurangan pade martabat mereka itu 'alaihimus shalatu wassalam dan tiade cacat dan tiade cidera dan tiade kekurangan mereka itu pade kejadiannye tubuh badannye dan segale anggotanye dan segale perangainyea, zhahirnye dan bathinnye karena wajib bagi mereka itu bersifat dengan segale sifat kesempurnaan manusie.

{Tanbih} Jage-jage jangan terpedaye kite dengan tawaarikh-tawaarikh dan sejarah-sejarah  dan tafsir-tafsir al-Qur'an yang salah yang menyebut cacat cidera dan kekurangan nabi-nabi dan rasul-rasul seperti diseburkan nabi Musa tilor sebut huruf tidak betul, nabi Ayyub sakit cabuk berulat kepale dan nabi Ishaq, nabi Ya'qub bute. Make orang yang berkate yang demikian itu ielah orang yang Allah ta'ala laknat akan die karena menyakiti nabi-nabi dan rasul-rasul.

Firman Allah ta'ala:

ان الذين يوءذون الله ورسوله لعنهم الله فى الدنيا والاخرة واعدلهم عذابا مهينا

innalladziina yu'dzuunallaaha warasuulahuu la'anahumullaahu fiddun-ya wal aakhirati wa a'addalahum 'adzabam muhiinaa

Artinye:
"Bahwase segale mereka yang menyakiti mereka itu akan Allah dan akan rasulnye, niscaye melaknat akan mereka itu oleh Allah pade dunie dan akhirat dan mensedie oleh Allah bagi mereka itu akan sikse yang sangat hine dan jike datang nash Qur'an atau hadits yang zhahirnyenabi-nabi dan rasul-rasul ade cacat cidera wajib dita'wilnye, make nabi Ishaq dan nabi Ya'qub bukan bute hanye kelabu mate jue dan nabi Ayyub bukan cabuk hanye jadi kudis sedikit jue. Berkate asy-Syeikh A-Marzuki dalam aqidatul awwam yang artinye:
Dan yang harus pade zat mereka itu nabi-nabi dan rasul-rasul itu bertukar gsnti dalam sifat manusie yang tiade jadi kekurangan seperti sakit yang ringan.

Bermule dalil harus bagi mereka itu i'radhul basyariyah itu dilihat oleh orang yang semase dengan mereka ade begitu pade mereka itu dan sampai kepade kite khabar mutawatir lagi. Kepercayaan dan ijma'ul muslimin.

{Tanbih} Barang siape i'tiqad atau berkate nabi Muhammad Saw alah (kalah) perang seperti ie berkate perkare alah (kalah) dan menang itu perkare biase, nabi Muhammad pun ade juge alah perang seperti perang Ahad, make orang yang berkate yang demikian itu pembohong, jadi kafir murtad. Make wajib ie taubat mengucap due kslimat syahadat kembali kepade Islam dan jadi kafir orang yang berkate nabi pun lari atau nabi berselindung di belakang shahabat atau berkate nabi lari menyuruk make jadi kafir murtad orang yang berkate demikian itu, na'udzubillaahi min dzaalik.

{Soal}
Ape arti percaye dengan (6) hari akhirat itu?

{Jawabnye}
Yaitu wajib atastiap-tiap mukallaf i'tiqad tiap-tiap yang bernyawa mesti kena mati apebile sampai ajalnye tiade terdahulu dan tiade terkemudian dan jikalau dibunuh atau  bunuh dirinye sekalipun. Dan masuk ke dalam kubur pade hasa atau pade ma'nawi dan disoal oleh munkar nakir melainkan orang yang dikecualinye. Dan nikmat atau azab di dalam kubur nisbah azab akhirat. Make tiade jadi azab mayyit dengan bangse dunie seperti kite cincang atau bakar api sekalipun mayyit itu tiade jadi sakitnye, tetapi haram kite buat perkare yang kesakitan jike ie mase hidupnye make haram kite potong atau melukai akan die atau dibelah akan die atau dikhitan akan die karena buat seperti yang tersebut itu mencabulkan kehormatannye karena syara' suruh hormat dan muliakan die. Adepon hadits mayyit suruh orang buat cermat-cermat waktu mandinye karena ie sakit bekas tercabut ruhnye dan hadits mayyit suruh orang yang usungnye berhenti sekejap jangan bawa segera karena ie hendak lihat rumah tanggenye dan keluargenye dahulu. Make yaitu karut sahaje tiade sah hadits itu dan yang sebenarnye nabi menyuruh segere jangan berhenti-henti seperti hadits  riwayat Bukhari dan Muslim,

اسرعوا بالجنازة

Artinye: Hendaklah kamu bersegera bawak jenazah

Dan wajib kite i'tiqad bangkit daripade kubur hidup balek seperti ade sekarang, berhimpun di padang mahsyar pade hari kiamat dan dihisab dan ditimbang segale amalan yang kite kerje dan minum air kolam nabi oleh tiap-tiap orang yang Islam di padang mahsyar sebelum lalu shirath dan lalu shirath dan nerake dan dapst syafaat nabi kemudian yang seumpame bagi tiap-tiap orang yang berdose yang Islam dan syurge dan binase langit bumi jadi tiade semacam belum ade dahulu kemudian daripade masuk syurge, ahli syurge dan masuk nerake, ahli nerake dan orang yang Islam kekal dalam syurge dan orang yang kafir tiade masuksyurge, hanye kekal di dalam nerake selame-lamenyedan orang yang Islam ade yang terus ke syurge tiade masuk nerake dan ade yang masuk nerake tetapi tiade kekal di dalamnye dan dikeluarkan die dimasukkan ke dalam syurge kekal srlame-lamenye dan syurge dan segale nikmatnye itu kekal make tiade jadi tue selame-lamenye dan tiade buruk pakaian dan apebile makan atau minim tiade lapar dan tiade dahage selame-lamenye hanye makan minum pule karena betsedap-sedap jue dan tiade berak kencing hanye jadi peluh yang trrlebih harum daripade kasturi. Dan tiade ade yang kotor cemar dan tiade ade suatu benda yang menyakiti dan tiade saket demam dan tiap-tiap yang dibencinye dan taide duke cite dan tiade ade ksusahan mase dalam syurge. Dan dapat melihat Tuhan mase kite dalam syurge, bukan Tuhan dalam syurge dan bukan di luarnye.

ليس كمثله شيء

laisa kamitslihii syai-un

Artinye:
"Tiade suatu seumpamenye"

اللهم اجعلنا من اهلها

{Soal}
Ape arti percaye dengan qadar?

{Jawabnye}
Wajib atas kite i'tiqad tiap-tiap suatu perkara yang berlaku, samada baiknye atau jahatnye sekalian itu dengan taqdir Allah belake, yakni Allah jue buat beri jadinye tiap-tiap perkare itu tiade bersekutu dengan siape-siape, make barangsiape  i'tiqad atau berkate pade ape-ape perkare yang berlaku, ie kate bukan dengan taqdir Allah, niscaye jadi kafir murtad orang itu karena menafikan satu rukun iman dan menafikan wahdaniyah Allah ta'ala pade af'al. Bermule makne qadar itu menjadi oleh Allah akan suatu-suatu perkara atas barang yang sudah ditentukan die oleh iradatnye pade azali akan perkare itu.

Dan makne qada' itu menentu oleh iradatnye pade azali akan perkare-perkare yang lagi akan dijadikan die dan kate qiila 'akasnye. Dan disandarkan menentu bagi iradatnye itu majaz 'aqli karena yang menetu pade hakikatnye zatnye yang bersifat dengan iradat. Make terkandunglah segale makne 'aqaa-id yang tersebut di dalam perkataan kite :

لا اله الا الله، محمدا رسول الله

Artinye: "Tiade ade Tuhan yang disembah dengan sebenar melainkan Allah dan nabi Muhammad itu pesuruh Allah"  Saw.

والحمد لله رب العلمين. امين.

Al-Haqiir wal faqiir Cik bin Ahmad
Allahummaghfirlii waliwaalidaiyya  walilmuslikiina wal muslimaat. Aamiin.
Pade malam Jum'at, 7 Ramadhan 1406 Hijriyah.





Tidak ada komentar:

Posting Komentar